Støy fra bilen når man svinger på rattet

Har du noen gang lagt merke til en høy lyd når du snur på rattet, og det høres ut som om det skriker fra noe under panseret? Det er mange systemer og komponenter som beveger seg og snurrer mens motoren går. På grunn av dette kan det noen ganger være vanskelig å spore kilden til denne støyen. Imidlertid, hvis denne lyden bare skjer når du svinger på hjulene, er det sannsynlig at du har et problem med styresystemet ditt.

Hvordan fungerer et servostyringen?

Selv om det finnes andre varianter, er tannhjulstypen den mest brukte styremekanismen i moderne biler. Bevegelsen til rattet er begrenset, og tannhjulet som kommer fra rattet kan bare bevege seg i en rett linje. En del som kalles en styrearm, som hjulet er festet til, kobles til bilrammen med fjærlager og kuleledd. Siden den er begrenset slik, kan den bare rotere rundt den vertikale aksen. Til slutt kobler en strekkstang styrearmen til stativet og har både translasjons- og rotasjonsbevegelse. 

Et annet viktig faktum her er at de vinkelrette linjene fra forhjulene skal møte den virkelige hjulaksen på et felles punkt. Følg nøye med, og du kan legge merke til at vinklene som er dreid av venstre og høyre hjul ikke er de samme. Dette betyr at for perfekt styring bør venstre og høyre hjul svinge i forskjellige vinkler. For å sikre sikre svinger ligger møtepunktet til venstre og høyre hjul alltid på bakhjulslinjen.

Hva er en servostyring?

Hvis du noen gang har prøvd å snu rattet mens motoren er slått av, vet du hvor vanskelig det er. Bildekk, som er laget av gummi, genererer en viss mengde friksjon mot overflaten under dem. Dette hindrer ikke bare at bilen glir ut i svinger, men det gjør det også vanskelig å snu rattet. Dette er mer merkbart når bilen står stille eller kjører sakte. 

For å gjøre kjøringen lettere, installerer bilprodusenter systemer som hjelper til med å snu hjulet, kjent som servostyring. Når man ser på biler generelt, er det to vanlige styrehjelp, hvorav den hydrauliske servostyringen er mer utbredt. Her genererer et hydraulisk trykk en ekstra kraft som skyver hjulene til venstre eller høyre, avhengig av rattbevegelsen. 

Den sentrale delen av dette systemet er en hydraulisk pumpe som bruker motorrotasjon for å sette servostyringsolje under trykk. Her går olje under trykk gjennom en rekke forbindelser og rør til den når rattet. Inne i stativet er det en roterende ventil mellom tannhjulet og rattstammen som styrer trykket mellom venstre og høyre side av rattet. Noen nyere biler bruker en elektrisk servostyring, med en likestrømsmotor montert på rattstammen eller stativet selv. 

Dette systemet bruker en dreiemoment sensor montert over tannhjulet som måler kraften du bruker på rattet. Basert på denne verdien bestemmer elektronikk til servostyring hvor mye hjelp den skal generere. Sammenlignet med hydrauliske varianter tilbyr disse systemene bedre effektivitet.

Hvordan sjekke oljen inne i servostyringssystemet?

Hvis det er en støy når du snur på rattet, er det første du må sjekke nivået på servostyringsvæsken. Akkurat som alle andre hydrauliske systemer har servostyringen også et oljereservoar et sted inne i motorrommet på bilen din. Siden det noen ganger kan være vanskelig å oppdage det i trange rom, kan du se etter en hette med et ratt -symbol på. 

Væskenivået skal være mellom minimum og maksimum merker, eller reservoaret skal være mer enn halvfullt, i tilfelle det ikke er synlige markeringer. Hvis nivået virker lavt, fyll opp og se om det gjør noen forskjell. En annen ting å sjekke er fargen på servostyringsvæsken, da dette vil fortelle deg om riktig væske er inne i reservoaret. 

En væske som er rød indikerer automatgirolje, eller ATF, noe som er fint for de fleste moderne biler. Men, noen europeiske produsenter bruker Pentosin inne i servostyringssystemene, som har en tydelig grønn farge. Sjekk brukerhåndboken for å se hva som er riktig væsketype for bilen din, da bruk av feil kan skade servostyringssystemet.

Hva annet kan forårsake feil på servostyring?

I tillegg til utilstrekkelig mengde eller feil type væske, er det flere andre vanlige problemer som kan forårsake servostyringslyder. For det første, sjekk alle komponentene for spor av olje, da dette er et tydelig tegn på lekkasje. Når det hydrauliske systemet ikke er ordentlig tett, slippes det ikke bare oljen ut av det, men det lar også luften komme inn. 

Dette fører til en dannelse av bobler i servostyringsvæsken, noe som resulterer i en fremtredende skrikelyd under belastning. Et annet vanlig feilpunkt er en servostyringspumpe selv, som bruker motoreffekt til å spinne og generere væsketrykk. Inne i den er det en rekke bevegelige skovler som kan slites eller bli skadet, noe som forstyrrer væskestrømmen i pumpehuset. 

Hvis dette skjer, vil det igjen resultere i bobler inne i servostyringsvæsken, akkurat som om det er en lekkasje. For å bekrefte dette, fjern tanklokket og se om det er bobler mens en hjelper snur rattet til venstre og høyre. For å gjøre servostyringssystemer mer holdbare, installerer noen produsenter et filter i bunnen av væskebeholderen. Det eneste formålet er å fange opp smuss eller metallspon før de forårsaker skade på systemet. 

Imidlertid kan dette filteret tette seg til og hindre væskestrømmen, spesielt når eiere har hoppet over vanlige væskespylinger. Som et resultat vil servostyringspumpen slite med å generere nok strømning, noe som vil forårsake merkbare lyder når du svinger. 

Hva med mekaniske komponenter?

Noen ganger kan lyder som oppstår når du snur på rattet også skyldes et mekanisk problem. Eventuelle bankende eller klunkende lyder foran er en indikator på mulig slitasje på fjæring eller styrekomponenter. Noen ting du bør se etter er spill i bindestenger, løse kuleledd eller ødelagte hengearmbøsninger. 

Vær imidlertid oppmerksom på at de fleste av disse feilene ikke bare vil produsere uvanlige lyder når du svinger, men også når du går over støt. Mens du dreier på rattet skyver du flere opphengsdeler rundt aksen og får dem til å rotere til venstre eller høyre. Blant disse komponentene er kuleledd og fjærlager, som må være frie og bevege seg uten motstand. 

Hvis noen av dem sitter fast eller er blokkert, vil det føre til et betydelig drag til styringen og gjøre det vanskeligere. Dette kan resultere i hvinende og skrikende lyder mens du svinger, men det kan også forårsake et skriking da servostyringspumpen sliter med høy belastning. 

Den enkleste måten å se etter mulige slitte eller fastklemte fjæringskomponenter er ved å heve bilen i luften. Med forhjulene fri for last, bør du kunne vri dem til venstre og høyre uten anstrengelse. Hvis det er en merkbar motkreft eller dra, kan det hende at du har en kuleledd eller et lager som sitter fast. I tillegg til dette, sjekk om det er spill eller slag mellom deler som er koblet sammen ved hjelp av en brekkjern eller en passende spak. Med forhjulene fri for last, bør du kunne vri dem til venstre og høyre uten anstrengelse. 

Hvis det er en merkbar motkreft eller dra, kan det hende at du har en kuleledd eller et lager som sitter fast. I tillegg til dette, sjekk om det er spill eller slag mellom deler som er koblet sammen med en kobbe eller en passende spak. Med forhjulene fri for last, bør du kunne vri dem til venstre og høyre uten anstrengelse. Hvis det er en merkbar motkreft eller dra, kan det hende du har en kuleledd eller et lager som sitter fast. I tillegg til dette, sjekk om det er spill eller slag mellom deler som er koblet sammen ved hjelp av en brekkjern eller en passende spak.

Konklusjon

Eventuelle lyder som dukker opp når du snur på rattet i bilen din er et tegn på et kommende problem. Skrikende lyder er i de fleste tilfeller relatert til servostyringssystemet, som kan være så enkelt som lavt væskenivå. Likevel er det andre problemer som kan føre til servostyring, som inkluderer feil pumpe eller væskelekkasjer. I tillegg til dette kan du også høre bankende eller hvinende lyder, forårsaket av slitte eller fastkjørte fjærings- og styringsdeler.