Hopp til innholdet

Tegn på en dårlig vannpumpe – Er kjølesystemet på bilen defekt?

For å holde seg kjølig og kjøre skikkelig trenger bilen din en vannpumpe. Hvis den av en eller annen grunn ikke fungerer som den skal, slutter ikke bare bilen å fungere, men motoren kan gå i stykker og ikke repareres. Derfor er det lurt å handle så snart du merker de første tegnene på en sviktende vannpumpe.

Hvorfor er vannpumpen så viktig?

Før jeg forteller deg hva symptomene er, bør du vite hvordan en vannpumpe fungerer og hvorfor du trenger den i utgangspunktet. En vannpumpe er nemlig en vesentlig del av motorkjølesystemet. Pumpen flytter kjølevæsken fra motorblokken gjennom slanger og inn i radiatoren, hvor den avkjøles. Deretter sirkulerer den nå kalde væsken tilbake til motoren, og hele prosessen gjentas igjen. 

I hovedsak er hovedformålet med en vannpumpe å sikre at kjølevæsken når motoren for å forhindre at den overopphetes. Hvis det overopphetes, kan det oppstå alvorlige konsekvenser. For eksempel kan topppakningen sprekke, slik at frostvæsken spruter overalt. Å reparere det vil utvilsomt være et mareritt som vil koste deg mye penger, tid og krefter. Med andre ord, Hvis vannpumpen din er defekt, vil hele kjølesystemet bli ødelagt. Av den grunn må du ringe en erfaren tekniker så snart du oppdager noen av følgende symptomer.

Finn riktig vannpumpe ved å skrive inn skiltnummeret /Skruvat.no

Tegn på en dårlig vannpumpe

1. Lekkasje

Det første og viktigste tegnet på at en vannpumpe svikter, er tilstedeværelsen av en kjølevæskelekkasje. Tetningene på pumpen slites ut over tid, slik at kjølevæskevæsken kan begynne å strømme ut av lufteventilen. Avhengig av alvorlighetsgraden av lekkasjen, kan man imidlertid ikke alltid legge merke til det. Dette er på grunn av at når bilen din ikke kjører, står kjølevæsken stille i både motoren og kjølevæsketanken. 

Derfor, selv om pumpens tetninger sprekker, vil ikke kjølevæsken lekke ut før du starter motoren igjen. I tillegg kan mindre lekkasjer tørke ut på selve pumpen. Slik at man ikke engang legger merke til lekkasjen før det er for sent, spesielt hvis du ikke åpner panseret for en rutinemessig inspeksjon. 

I andre tilfeller vil en stor kjølevæskelekkasje etterlate et dam med lys kjølevæske under motoren din som ikke er lett å overse. Avhengig av typen kjølevæske, kan den være rød, grønn, blå eller oransje. Uansett kan du ikke ta feil av olje eller vann. Videre vil de fleste moderne biler gi en advarsel om «lavt kjølevæskenivå». Hvis du fyller på kjølevæske regelmessig, betyr denne advarselen vanligvis at du har lekkasje i kjølesystemet.

2. Høye skrikende lyder

Avhengig av det eksakte problemet, kan du høre en skrikende, slipende eller sutrende lyd hvis vannpumpen din er defekt. En skrikelyd er vanligvis et tegn på et sviktende slange- eller belte. På den annen side er en sutrende lyd mest sannsynlig et tegn på en feilkalibrert beltestrammer. Beltet ditt kan være for stramt eller for løst, og det kan forårsake en skrikende lyd. 

Heldigvis kan du løse begge disse problemene uten for store problemer, forutsatt at du går til mekanikeren med en gang. Hvis pumpen din fortsatt er i orden, vil det ikke koste deg for mye å bytte og stramme beltene. Men hvis du hører en slipelyd fra vannpumpen, har lagrene sannsynligvis slitt ut. I så fall må du bytte ut hele pumpen med en gang, før den forårsaker ytterligere skade på motoren. Hvis lageret går helt ut,

3. Overoppheting av motor

Vanligvis, selv om det avhenger av bilen, kjørestilen og værforholdene, blir motoren litt varmere, men ikke mer enn halvveis til den røde sonen. Og hvis bilens vannpumpe er defekt, vil du mest sannsynlig se temperaturmåleren gå opp til et farlig nivå. Du kan nå den røde sonen etter bare noen få kilometer med normal kjøring. På det tidspunktet vil de fleste moderne biler gi en advarsel om overoppheting og en anbefaling om å stoppe bilen. 

I tillegg kan noen biler gå inn i en «trygghetsmodus», noe som vil begrense maksimal hastighet og motorturtall. Dessverre vil eldre biler ikke ha disse funksjonene og kjøre til de går i stykker, i slike tilfeller er det opp til deg å legge merke til problemet og stoppe i tide.

4. Røyk eller damp

Til slutt, hvis temperaturmåleren din ikke fungerer, og du kjørte bilen med en dårlig vannpumpe for lenge, vil du sikkert legge merke til damp som kommer fra radiatoren på et tidspunkt. Og hvis du gjør det, bør du stoppe umiddelbart. Trekk til nærmeste sikre sted, ring veihjelp, og slep bilen til mekanikeren. Hvis du ikke gjør det, kan man sprenge motoren. 

Toppakningen kan gå i stykker, stemplene kan brenne, og topplokket kan sprekke eller deformeres uten reparasjon. I slike tilfeller må man ofte bytte motor. Imidlertid tar folk ofte feil av damp for røyk, noe som er tegn på et annet problem. Når vannpumpebeltet slites av, kan det lett brenne opp. Du vil kanskje legge merke til en sky av svart, illeluktende røyk som kommer fra motoren. Akkurat som med dampen, bør man umiddelbart parkere bilen hvis man merker noe slikt. Selv om vannpumpen din fortsatt er i orden, risikerer man fortsatt en overopphetet motor hvis beltet går i stykker.

Inspeksjon og sjekk av vannpumpe

En gang i blant bør du sjekke bilens motor for synlige problemer. Kontroller væskenivået, se etter eventuelle lekkasjer og se om noe er løst eller utslitt. Når du kommer til vannpumpen, bør du se etter følgende tegn. Husk – jo tidligere du merker problemet, jo mer sparer du på reparasjoner.

Rust og korrosjon

Hvis du ser rust på overflaten av vannpumpen, bør du bytte kjølevæske umiddelbart. Kjølevæsken kan være inkompatibel med kjølesystemet, eller du kan ha tilsatt to forskjellige kjølevæsker samtidig. I tillegg til å forårsake rust, kan forurenset eller inkompatibelt kjølevæske forårsake skade på motoren og kjøleslangen.

Oppbygging av avleiringer

En mindre lekkasje kan spraye kjølevæske over hele pumpen og beltet, som tørker ut før det når igjennom panseret. Hvis du ikke merker lekkasjen i tide, kan kjølevæsken bygge seg opp på overflaten av pumpen og til slutt ødelegge tetningen helt. Hvis du merker en oppbygging av avleiringer på en nyskiftet vannpumpe, var den sannsynligvis ikke riktig installert. I så fall bør du kontakte mekanikeren som installerte den for å løse problemet.

Kavitasjon

Hulrom eller hull på vannpumpens overflate er vanligvis et resultat av eksploderende luft eller dampbobler inne i pumpen. I tillegg ruster hulrommene lettere enn resten av pumpen, og forårsaker enda mer skade enn vanlig. Husk at motorblokken din også kan lide av kavitasjon. Så hvis du merker at det er hull på vannpumpen, må du bytte både pumpen og kjølevæsken så snart som mulig.