Symptomer på en ødelagt toppakning i motor

Over tid vil forbrenningsmotorer utsettes for en rekke mulige feil. Selv om mange av feilene kan virke små, kan de allikevel medføre alvorlige problemer for kjørbarhet og krever ofte kostbare reparasjoner.

Ødelagt toppakning er høyt oppe på listen over problematiske problemer for bileiere. Desverre vil en reperasjon av toppakning fort havne på 10-20 tusen kroner, avhengig av din bil og kompleksitet.

Sjekk pris på toppakning /Eurodel.no

Hva er en topp-pakning?

En toppakning er tetningen som ligger mellom en intern motorblokk og sylinderhode (r). Denne tetningen forhindrer forbrenningsgasser i å slippe ut motorsylindrene, samtidig som den forhindrer overføring av kjølevæske og olje til motorens forbrenningskamre. 
Hver motor har 1-2 hodepakninger, avhengig av det nøyaktige arrangementet av en bestemt motors sylindere. Inline-motorer har bare ett topplokk og har derfor bare en toppakning. Tvert imot har “V” -konfigurasjonsmotorer to individuelle sylinderhoder og har derfor totalt to toppakninger. 

Tidligere var pakninger av kobberhode ganske vanlige blant produksjonsmotorer, det samme var forskjellige komposittpakninger, som vanligvis besto av grafitt eller asbest. I dag, de fleste produksjonshodepakninger er av en flerlags stål (MLS) -design. Disse pakningene har 2-5 lag tynt stål, som vanligvis er belagt i et gummiert belegg.

En ødelagt topp-pakning skaper en lekkasje, som kan manifestere seg på flere forskjellige måter. Avhengig av det nøyaktige feilpunktet i en toppakning, kan flere forskjellige problemer vise seg. Kjølevæske eller olje kan forskyves i en eller flere av en motors sylindere, eller tømmes eksternt. I tillegg kan olje og kjølevæske forskyves i hverandre, noe som fører til blanding av væsker. 

En lekkende toppakning kan også tillate forbrenningsgasser å slippe ut i motorens kjølesystem eller i selve veivhuset. Alternativt kan en blåst hodepakning tillate forbrenningsgasser fra en bestemt sylinder å slippe ut eksternt, eller inn i en tilstøtende sylinder. Lekkasje av toppakning av enhver type kan føre til en rekke problemer knyttet til kjørbarhet, som kan forverres etter hvert som alvorligheten av en slik lekkasje utvikler seg. Noen av de mest alvorlige sekundære problemene knyttet til en blåst hodepakning inkluderer overoppheting og komprimeringstap.

Tegn på en ødelagt topp-pakning

En blåst hodepakning kan gi mange symptomer, som kan hjelpe til med diagnosen. Utbredelsen av disse symptomene varierer vanligvis fra sak til sak og er i stor grad avhengig av den eksakte delen av toppakningen som har blitt påvirket. Følgende er flere av de vanligste symptomene på feil på pakningen.

  • Hvitfarget eksosrøyk

Hvis en blåst hodepakning lar kjølevæske komme inn i en eller flere av motorsylindrene, vil det sannsynligvis bli lagt merke til hvit eksosrøyk. Dette kommer som et biprodukt av kjølevæske som brennes under forbrenning og nedstrøms kjøring gjennom bilens eksosanlegg.

  • Kontinuerlig tap av kjølevæske

Hvis bilen din ser ut til å miste kjølevæske i en jevn hastighet, uten synlige lekkasjer, er det en god sjanse for at motorens toppakning er skylden. På grunn av den indre karakteren av en hodepakningslekkasje, blir kjølevæske ofte brent, uten at det noen gang blir visuelt utvist.

  • Bobbling i kjølevæsken

En sakte, jevn bobling av kjølevæske i kjøretøyets radiator eller overfyllingstank er ofte et tegn på dårlig direkterte forbrenningsgasser. En spesialisert forbrenningsgassdetektor kan brukes til å bekrefte en slik tilstand relativt enkelt.

  • Mye grums i kjølevannet

En lekkasje på en toppakning manifesterer seg ofte som bytte av olje og kjølevæske. Dette fører ofte til en drastisk endring i kjølevæskeforholdene. Når dette skjer, tar kjølevæske ofte en grå eller brun farge og ser melkaktig ut. Relatert: Ulike typer kjølevæske

  • olje/kjølemiddellekkasjer

I visse tilfeller kan en blåst toppakning forårsake synlig kjølevæske eller oljelekkasje. Denne lekkasjen vil være tilstede på koblingspunktet mellom en motorblokk og topplokket ovenfor. I sjeldne tilfeller kan små bobler observeres i lekkende væsker.

  • Overoppheting av motor

En blåst toppakning fører vanligvis til overoppheting av motoren. Dette skjer av flere forskjellige årsaker, hvorav den vanligste er tap av kjølevæske. I tillegg kan utslipp av forbrenningsgasser til motorens kjølesystem også spille en rolle i overoppheting.

  • Dårlig motoreffekt

I tilfeller der kompresjon går tapt gjennom en komprimert toppakning, vil motorens ytelse falle. Dette har en tendens til å være spesielt merkbart når en toppakning blåses mellom to individuelle sylindere, ettersom kompresjon får slippe ut gjennom åpne ventiler i et tilstøtende forbrenningskammer.

Hva får en topp-pakning til å gå i stykker?

En toppakning kan mislykkes av flere forskjellige årsaker. En typisk synder er overoppheting. Overoppheting av motoren, for eksempel den som er forårsaket av en betydelig kjølevæskelekkasje, kan føre til plutselige problemer med toppakningen. 

Overoppheting ødelegger toppakningen hovedsakelig på grunn av den plutselige ekspansjonen av metall langs motorens kritiske overflater. Jo mer alvorlig overopphetingen er, desto større er sjansen for feil på pakningen. Betydelig utvidelse av motorens sylinderhoder eller blokk skaper et skille mellom begge overflater, noe som i siste instans kan kompromittere tetningen av en toppakning. 

Selv om en enkelt episode med overoppheting ikke alltid forårsaker feil på toppakningen, vil integriteten til denne tetningen for alltid bli svekket. Detonasjon, eller plutselig antennelse av drivstoff/luft utenfor flammefronten, kan også føre til feil på toppakningen. Dette stammer fra det faktum at detonasjon forårsaker skade på en toppaknings skyteringer, noe som til slutt tillater kompresjon.

Kan du kjøre med en blåst topp pakning?

I de fleste tilfeller kan et kjøretøy kjøres med en blåst hodepakning, selv om det ikke anbefales. Tetningen mellom motorblokk og sylinderhode (r) er avgjørende for motorens ytelse. Derfor vil nedbrytningen av denne tetningen til slutt føre til en rekke problemer med kjørbarhet. 

I de fleste tilfeller vil en lekkende hodepakning til slutt føre til ytterligere problemer med overoppheting. Mange lekkasjer i toppakning fører til tap av kjølevæske, enten gjennom ekstern lekkasje eller ved rømning til en bestemt sylinder. Med tiden vil dette tapet i kjølevæske drastisk redusere kjølesystemets evne til å regulere motortemperaturer. 

I visse tilfeller vil en lekkasje av toppakning tillate at kjølevæske blandes med motorens smøreolje. Når dette skjer, er oljefortynning uunngåelig. Dette tapet i oljens viskositet kan raskt skape ødeleggelse på motorens kritiske lagre.

Kostnad for reparasjon av blåst hodepakning

Reperasjon av toppakning er aldri billig. Imidlertid kan den eksakte kostnaden forbundet med slike reparasjoner variere vesentlig fra en bilmodell til den neste. Denne kostnadsforskjellen kan tilskrives prisforskjellen mellom bestemte pakninger, samt mengden arbeidskraft som kreves for å erstatte toppakningen (e) på en bestemt motor. I gjennomsnitt kan man forvente å betale mellom 10 000 og 20 000 kroner for en fullstendig reparasjon av toppakningen. Den nedre enden av denne prisklassen reflekterer erstatning i en inline-motor, mens den høyere enden av prisspekteret korrelerer med de fleste avanserte «V» -konfigurasjonsmotorer.

Forhindre feil på pakning i hodet

Den eneste måten å forhindre lekkasje av toppakning på er å holde et godt øye med bilens kjølesystem. Dette innebærer å kontrollere tilstanden til alle kjølemiddel- og varmeslanger, samt regelmessig inspeksjon av motorens vannpumpe og termostathusforseglinger for væsketap. Hvis det oppdages problemer knyttet til kjølesystemets integritet, bør reparasjonen utføres så snart som mulig. Forsinkelse av slike reparasjoner kan føre til et overopphetingsproblem med et øyeblikks varsel, noe som igjen kan sette motoren i fare for feil på toppakningen.

Les mer om Slik løsner du et oljefilter som sitter fast, Vask og Behandling av Matt Lakk eller Olje i bunnen av tennpluggen – årsaker og løsning.